Het hoger onderwijs is ingedeeld in 4 periodes van 7 weken colleges en 3 weken tentamens. Dat betekent dat mijn planning om de 10 weken verandert en wordt ingevuld door de afdeling planning en roostering. Voor iemand die zelfstandig ondernemer is geweest is dat behoorlijk wennen, dat iemand anders om de 10 weken je rooster verandert. Maar ik voeg me naar het systeem want ik snap dat het zo werkt. Wel maak ik me zorgen over de kwaliteit van het onderwijs en de overdracht van het onderwijs.

Numerus Fixus of niet

” Ik ben uitzonderlijk blij geweest met Yvonne als docent. Ze heeft een positieve, energieke houding die op anderen afstraalt, komt erg intelligent over en heeft merkbaar veel kennis. Ze houdt leerlingen ongedwongen bij de les. Een heel sterk punt van haar is de manier waarop ze studenten begeleidt naar het juiste antwoord, ook wanneer zij het antwoord niet meteen weten, zonder dat de student hier een negatief gevoel bij krijgt of uiteindelijk toch in het diepe tast. Zo leer je kritisch nadenken over de stof. ”

Het instituut HRM en Psychologie kiest er voor om geen numerus fixus te houden en alle studenten toegang te geven tot onderwijs. Nu neemt dat aantal schrikbarend toe tot wel 1200 studenten in het eerste jaar. Daar is de organisatie niet op ingericht, te weinig docenten, te weinig lokalen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat er in augustus een groot aantal studenten aanmelden ‘omdat ze niet goed weten wat ze echt willen gaan studeren.’ Met het risico dat er veel uitvallers zijn in het eerste jaar, wel 40%. Wat doet dit met de efficiency en de kwaliteit van het onderwijs? En wat doet het met mij als docent? Ik merk dat mij het idee van een educatief productiehuis bekruipt. En dat was niet mijn idee van het docentschap. Ik wil studenten kunnen raken, mogelijk inspireren en energie kunnen geven omdat ze uit hun comfort zone zijn gestapt. Een stap in de richting van meer zelfkennis, levenservaring en daarmee zelfvertrouwen om een kritische en bevlogen professional te worden.

Ik kreeg bovenstaande feedback terug van studenten en ik merk dat me dit opvalt: ” Ze begeleidt studenten naar een juist antwoord, ook wanneer studenten het antwoord niet (meteen) weten, zonder dat de studenten hier een negatief gevoel bij krijgt. Zo leer je kritisch denken met de stof.”

De vraag die bij mij opkomt is: kan je met zoveel studenten nog voldoende ruimte geven aan deze manier van lesgeven?